søndag den 18. januar 2015

Anmeldelse: Vision Kura Stockingfoot


For 2 år siden investerede jeg i et par nye åndbare waders, da mine forrige af slagsen, et par Vision Flywater, var begyndt at tage vand for 2. gang på kort tid, men de var da også 7 år gamle. At de overhovedet var blevet så gamle må tilskrives det faktum, at jeg kun brugte dem i sommerhalvåret, hvor jeg iøvrigt ikke fiskede særlig meget.

Mit valg for 2 år siden faldt på Patagonias Rio Gallegos, som jo skulle være noget af det ypperste inden for waders, og de var da også utroligt lækre, selv om prisen - 3799 kr. host, den kradsede lidt.
Forhåndsindtrykket var godt, tykt og stærkt stof, men samtidig også lidt tungt, hvilket måtte være det samme som godt og holdbart - troede jeg.
Købet af disse waders skulle markere min overgang til kun at bruge åndbare året rundt.
En lang historie gjort ganske kort - efter 30 ture var de utætte i skridtet. Retur til forhandleren, der sendte dem til importøren i Tyskland - ventetid 1 måned.
Dejligt at få dem retur, så det skulle fejres med en tur på kysten. Den tur blev imidlertid en kort én af slagsen, for efter en halv times fiskeri soppede jeg rundt i vand i min højre støvle - suk!

Da jeg for 2. gang dukkede op hos grejpusheren med disse waders, var det så som så med tålmodigheden, og sådan havde grejpusheren det heldigvis også.
Nu har jeg aldrig foretrukket et bestemt mærke, så jeg spurgte pusheren om, hvilke waders han IKKE havde haft nogle reklamationer på.
Svaret var Vision Kura.

Jeg prøvede et par med det samme, og var umiddelbart begejstret. Det første der slog mig var, at de var så lette i forhold til Patagonia, og det gjorde mig sjovt nok ikke bekymret, for jeg var jo lige i praksis blevet belært om, at tykt og tungt stof ikke nødvendigvis er det samme som holdbarhed og kvalitet.
Prisen havde jeg ikke noget at udsætte på, 2299 i vejl. udsalgspris, og således tæt på halvt så dyre som Patagonia.
Der var ikke langt fra tanke til beslutning, og jeg forlod butikken med et par Vision Kura.

Den ene store fordel ved disse waders, og måske også årsagen til få eller ingen reklamationer er, at der i stedet for de traditionelle syninger kun er svejsninger, hvilket giver en lav vægt, og åbenbart også en bedre holdbarhed, da det jo ofte er i syningerne det går galt.


Kura er konstrueret i 3 lag, sammenlignet med Patagonia, der så vidt jeg husker har 6 lag - uden at det dog har smittet af på holdbarheden.
Der er 3 frontlommer med vandafvisende lynlåse, samt en indvendig lomme i acrylmesh med lynlås. Der er også en holder i front til en peang, samt en mindre D-ring.
Neoprensokken er der er ikke så meget at sige om, den er som de fleste, men de indbyggede gravelguards er suveræne og går godt ned over støvlen.


Nu har jeg brugt disse waders i et år, og der har intet været at udsætte på dem indtil videre. Det bedste ved dem er, at de er en sand fornøjelse at have på, lette og meget behagelige, og det sætter jeg stor pris på, da jeg ofte går langt når jeg fisker.

Jeg hører til den type, der passer på godt på udstyret, og jeg tager mig tid til at skylle mine waders og vadestøvler i rindende koldt vand efter hver eneste tur, da det er de små bitte saltkrystaller, som er den store synder når det handler om utætte åndbare waders. 
Når de er blevet skyllet hænges de til tørre i bryggerset, og så er de klar til næste tur. Faktisk ser de stadig ud som nye efter et års brug.

Mit råd til mine medfiskere er, at hvis I vil passe på jeres udstyr, så sørg for at vedligeholde det, og det er især vigtigt at skylle saltet af sine waders efter hver tur. Brug også gerne en ekstra neoprensok, som beskytter mod slitage.

Det er nu nr. 2 åndbare af mærket Vision jeg slider på, og når de er tjenelige til udskiftning, så vil jeg helt sikkert vælge Vision igen.

Vision Kura Stockingfoot kan blandt andet fås hos SPORT DRES




4 kommentarer:

  1. Hvordan er det med langtidsholdbarheden Ole? Holder de endnu?

    SvarSlet
  2. De holder endnu Torben, og jeg er meget tilfreds med dem. De kører nu på 2. år, og de er fortsat tætte. Jeg fik ved købet anbefalet at skylle dem i koldt vand for at undgå ophobning af saltkrystaller, der over tid forårsager små "pinholes" og gør dem utætte. Dette råd har jeg fulgt, og nu er det bare rutine at skylle dem når jeg kommer hjem. Til 2000 kr. er det et rigtig godt køb, og der kommer helt sikkert til at stå Vision på det næste par åndbare også.

    SvarSlet
  3. Jeg har model "Ikon" pt og de er ved at gå i syningerne i skridtet. Ikke mere end at de kan lappes, men de begynder nok at synge på sidste vers. De har holdt til ca 100 ture, så det må siges at være OK for et par 2k kr waders

    SvarSlet
  4. Det lyder helt bestemt fair, og sammenlignet med waders til omkring 4k, så er valget ikke så svært i min verden.

    SvarSlet