torsdag den 1. januar 2015

2015 godt fra start


Jeg har gennem mange år haft en fast tradition for, at jeg, hvis det overhovedet er muligt, SKAL på kysten på årets sidste dag, og igen på årets første dag.
Dette årsskifte var således ikke nogen undtagelse, og i går, på årets sidste dag, søgte jeg til en plads, som jeg ikke har fisket på de sidste 2 år, mindst.
Forholdene var som sådan i top, med god bevægelse i vandet, som tilmed var uklart. Men jeg havde kun et par timer til rådighed om formiddagen, og jeg følte mig ikke i storform, men nu er det jo en tradition...
Der gik ikke lang tid før jeg mødte et par medfiskere, som havde været på pladsen siden om morgenen, og de havde ikke mærket noget. Ok, så gik der snak i den i stedet, og det er også vældig hyggeligt, men inden jeg havde set mig om, så var tiden gået og chancen for en sidste fisk i 2014 var endegyldigt forpasset - nå pyt med det.

I dag, tidligt på formiddagen, var det en sand fornøjelse at køre gennem de obligatoriske bunker af afskudt fyrværkeri på vej til kysten, for én ting kan man være ret sikker på denne dag, og det er, at man ikke skal kæmpe om pladserne ved vandet.
Jeg havde en aftale med Jan om, at vi skulle skyde 2015 i gang med en kysttur, og da jeg bor tættest på vandet, så var jeg også først på pletten, mens Jan ville støde til senere.

Forholdene på pladsen så lovende ud, mildt, overskyet og diset, en god vind og dermed tilpas meget røre i vandet, der også var godt uklart. Et par fiskere var kommet mig i forkøbet, men der var plads nok.
Allerede i 3. kast huggede en målsfisk og den måtte ind og vende til en hurtig afkrogning. Herefter gik det stærkt, og i løbet af 30 minutter havde 4 fisk været inde at vende, hvoraf 2 fisk på 51 og 52 cm blev hjemtaget. Yderligere 2 fisk omkring målet blev rystet af krogen, uden at forlade vandet.

Alle fisk huggede hårdt og kontant på en OLR Slim i smaragdfarven, fisket på et modificeret releasetackle med en enkelt str. 12 trekrog.

De 2 andre fiskere fik også fisk i perioder.

Jeg skulle lige til at ringe til Jan, da han dukkede op på pladsen, og han nåede da også at få billet til et par blankfisk.

Og pludselig var det slut, vinden tog til, vandet klarede op og vandstanden, der i forvejen var lav, faldt yderligere 20 cm, og så var det tid at begive sig mod bilerne.

Det er altid lærerigt at undersøge fiskenes maveindhold når man kommer hjem, og den største af fiskene på 1,9 kilo havde kun et par små tanglopper og en enkelt lille frisk hundestejle i maven, mens den mindste fisk på 1,6 kilo havde været på en streng diæt af lidt ålegræs og lidt tang - meget mærkeligt.


2015 er rent fiskemæssigt kommet rigtig godt fra start med en fin tur, og nogle fine fisk. Jeg håber det holder.

Godt Nytår!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar