søndag den 10. november 2013

Et par sjove timer ved vandet


Jeg havde egentlig planlagt noget der lignede en heldagstur i dag, men vejret viste sig ikke fra sin bedste side allerede fra morgenstunden. Regnen og en hård vind fra nordvest indbød ikke til en længere tur, så jeg valgte at se tiden an.
Over middag stoppede regnen, og vinden lagde sig og drejede mod vest, så jeg tog chancen og satte kursen mod klintekysten.
Den forholdsvis hårde nordvestenvind havde sammen med strømmen presset godt med uklart vand ned langs kysten, og forholdene så perfekte ud.
Jeg besluttede mig for at frekventere en plads, hvor jeg pr. definition ved, at der bør være fisk under disse forhold.
Agnvalget faldt på en OLR Tobis Slim 14 gram, monteret med en Owner S-61 størrelse helt lille.

Der var fint med bevægelse i vandet, og på bare en halv meter vand kunne man dårligt skimte sine støvlesnuder, og sådan så det ud ca. 60 m ud fra kysten, og her var der en markant grænse mellem meget uklart vand og lidt mere klart vand - perfekt, for det er ofte på den grænse man finder fiskene.

Jeg havde da heller ikke mere end taget et par kast, før en fisk tager wobleren i nedslaget, hvilket jeg slet ikke var forberedt på, og derfor fik jeg ikke givet tilslag, med det resultat at fisken stod af få sekunder senere.
Fisken huggede præcis på grænsen mellem det meget uklare og det mindre uklare vand.

Et kvarter senere var der igen bud efter wobleren, og det var vel nok årets mindste fisk, en undermåler på omkring 25 cm.
Den næste fisk huggede hårdt og kontant, og en blank kilos fisk kom på land.

Det var helt tydeligt, at fiskene jagede koncentreret i samme område og på samme distance, og der gik da heller ikke længe før der igen var bud efter wobleren, som denne gang blev taget noget hårdere, og af en fisk der kunne tage nogle gode udløb.
Efter en kort men god fight kunne jeg kane en lynende blank 2 kilos fisk op på land.

2 timers fiskeri på samme spot gav i alt 6 fisk - alle blanke, og 2 var under målet.

Da jeg kom hjem og fik taget motoren ud på fisken konstaterede jeg, at den havde 2 store friske tobiser på 16 cm siddende i svælget - ikke i mavesækken, men helt oppe i svælget, så den havde åbenbart været på jagt i en tobisstime, og så kom der lige en wobler på tværs!


Så selv om dagen ikke tegnede så godt, så blev det alligevel en god og oplevelsesrig dag på kysten, hvor fiskene virkelig var i hugget under perfekte forhold.

Den opmærksomme læser vil bemærke, at Super Shinobien er forsynet med en screw-down hjulholder! Jeg var simpelthen nødt til at sætte en anden hjulholder på, idet den originale hjulholder er monteret forkert, så man holder på hjulholderens gevind når man fisker. Det er meget irriterende, og hertil skal så lægges, at hjulholderen på denne ellers fantastiske stang er udformet således, at den ikke holder særlig godt på et Shimano Stella 4000 hjul.
Derfor forsøgte jeg mig med en screw down hjulholder i stedet, og det fungerer fint. Nu skal jeg bare skifte hjulholder på mine andre Super Shinobier, men det bliver når vejret ikke er til fiskeri.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar