onsdag den 30. oktober 2013

Der er rift om fiskene

Klik for større billede

Jeg oplever altid noget på mine fisketure, og denne lille fætter på billedet herover har jeg nu mødt på 2 forskellige ture. Det er naturligvis en mink, og den har tilsyneladende slået sig ned på et bestemt sted på klinten, hvorfra dens fisketure udgår. 
Begge gange jeg har mødt den, er den kommet svømmende på præcis det samme sted, og den ser tilsyneladende ikke så godt, for den har begge gange været tæt på mig, og den har først set mig i sidste øjeblik. Derfor lykkedes det mig at fange den i søgeren på mit kamera den ene af gangene.

Mink i naturen lever af både fugle og fisk, og da 4 ud af 5 mink i den danske natur er undsluppet fra minkfarme, og iøvrigt anses som værende "skadevoldende vildt", så må de reguleres hele året, enten ved brug af fælder eller ved skydning. Vil du vide mere om mink i naturen, så klik HER

Flere fiskere, jeg selv inklusive, har prøvet at få sin fangst "hærget" af sådan en mink, og derfor anbefales det ikke, at lade sin fangst ligge på stranden mens man fisker. Opbevar i stedet fangsten i en stringer i bæltet, så holder den sig også nogenlunde frisk i det kolde vand.

Jeg har også ved selvsyn fået bekræftet flere meldinger om, at der i løbet af de sidste par uger er observeret en stor gråsæl ved klinten, hvilket også vidner om, at der er noget at komme efter.
Vi er altså flere om det samme bytte.

Klik for større billede

Der har i den senere tid været skrevet en del om manglen på byttedyr i det kystnære vand langs med Stevns klint, og det fylder mig med stor undren, for jeg gad nok vide, hvor de mennesker fisker henne.
Mine sidste mange ture er gået til forskellige lokaliteter på klinten, og jeg har hver eneste gang konstateret massive mængder af byttedyr på det helt lave vand. 
De steder, hvor der er pletter med sandbund har jeg været omgivet af store stimer tobis, og helt inde i havstokken er der et sandt mylder af mysis, så vandet ofte er helt tåget. På bare 60 cm vand er der masser af rejer og hundestejler - og fisk er der også - det har både sæl, mink, garnfiskere og lystfiskere konstateret så rigeligt!
Jeg kunne godt tænke mig at kende den dagsorden, der i virkeligheden ligger til grund for disse påstande, for de er ikke i overensstemmelse med virkeligheden, på nogen måde.

Klik for større billede

3 kommentarer:

  1. Flot optagelse af minken, det er altså godt truffet!
    Mvh
    Torben

    SvarSlet
  2. Hej Ole
    Angående byttedyr så tror jeg der kan være 2 faktorer, som kan forklarer de meldinger du får om at de mangler. Lige siden i sommers har jeg også observeret masser af byttedyr ved Stevns og det er der stadig. Men til forskel fra i sommers så er det jeg erfarer nu, at vejrforholdene i høj grad påvirker hvor på kysten de skal findes. Er der bare lidt gang i vandet synes jeg der er en tildens til at de søge et roligere sted, hvilket blot kan være 50-100 m længere nede af kysten ved en ganske lille vig eller lignende. I mange tilfælde kan man blot se efter hvor mågerne holder til. Hvis der tilmed er tale om lystfiskere, der står på samme plet gang på gang, og ikke bevæger sig på kysten - ja så kan jeg godt forstå at de synes der mangler byttedyr.
    Mvh
    Thomas Olsen

    SvarSlet
  3. Hej Thomas

    Der er altid flere faktorer der spiller ind, men derfra og så til at påstå, at klintekysten er støvsuget for kystnære byttedyr, der er altså langt.

    Men det er da også kun en lille sluttet skare, der er ophavsmænd til påstandene om manglende byttedyr og ditto fisk, og det afholder da heldigvis heller ikke flertallet fra at fiske som de plejer. Det ville også være en skam, for der er masser af liv derude.

    SvarSlet