torsdag den 11. juli 2013

Ny spinnestang


Jeg får jævnligt mails fra lystfiskere, der har besøgt Stevnsfisker.dk, og det er altid spændende at udveksle erfaringer med ligesindede, for vi kan alle blive klogere og lære af hinandens erfaringer.

Mads Kilde er en af de kystfiskere, som jeg gennem tiden har udvekslet erfaringer og ideer med, og han sendte mig et par billeder i en mail forleden dag:



Hej Ole,

For ca. et halvt årstid siden mailede vi sammen, i forbindelse med min jagt på en ny spinnestang, (min Greys stang knækkede ved spigot samlingen) samt forhandlernes mangel på kvalitetsstænger og ringe udvalg. Jeg var på det tidspunkt, næsten ved at købe en Shimano Lesath BX, hvor vi kort i den forbindelse over mailen talte lidt om stangens mangler i forhold til prisen. Jeg er glad for den dag i dag, at valget ikke blev en Shimano Lesath BX.

Jeg synes lige, at jeg ville give en sen tilbagemelding på mit valg af stang.

Efter at havde søgt stangmarkedet godt igennem, uden at kunne finde en stang som jeg var tilfreds med, besluttede jeg mig for, at få bygget min egen custom made spinnestang. Min svigerfar og hans fiskekammerat, tilsluttede sig hurtigt projektet, og som samtidig også kendte stangbygger Ole K. Andersen ”Troldmanden fra Sjællands Odde”. Vi var så heldige, via kontakten med Ole K, at kunne købe 4 stk. RST-klinger i 10 fod 10-30g igennem Finn Jensen, Jensen Rods, Randers. Øjerne vi bestilte til stangen var lidt af et sats, da kun få lystfiskere i Danmark havde afprøvet dem. Men da Finn Jensen havde fået fantastiske tilbagemeldinger på en tidligere bygget stang med samme øjer, faldt valget på MicroWaves fra American Tackle, i stedet for klassikeren fra Fuji SiC. Valget har vi ikke fortrudt, også selv om, at ”startøjet” er en smule poppet. De nye øjer har under alle omstændigheder tilført en mere sikker og lige linegennemføring som for mit vedkommende har resulteret i længere kast.

Der er kommet et helt fantastisk resultat ud af Oles byggeri, stængerne kaster helt sublimt og har en utrolig aktion og føling med selv de mindste fisk.

Finishen, beviklinger, kork, hjulholder m.m. er udført til UG. Rygraden på stangen er nærmest et kapitel for sig, som følge af Oles helt specielle teknik med udregning af antal øjer på stangen.



- - -

Tak for din mail, Mads, det ser ud til at være solidt håndværk "Troldmanden" der har leveret.

Jeg ville også være rigtig ked af det, hvis jeg var tvunget ud på markedet for at finde en ny stang, for jeg har endnu ikke set eller mærket noget, der bare kommer i nærheden af mine hæderkronede Daiwa Super Shinobi stænger. Sådan er vi så forskellige, og nogen ville formentlig ikke værdige disse stænger et blik. Men der er altså noget specielt over en håndlavet stang, som bare ligger godt i hænderne og som opfylder ens krav til en stang.

3 kommentarer:

  1. Hej Mads

    Jeg er gået samme vej, jeg får også lavet mine stænger custom, bare hos Finn Jensen, jeg tror det var mig der fik ham til at tage RST klinger ind i hans program.

    Er det RST Impuls klinger dine stænger er bygget på ? Jeg har også MicroWaves øjer på en 3-delt RST Traveller Sensitive.

    Kan du mærke forskel ? når du kaster med MicroWave øjerne ? Jeg kan ikke rigtig bedømme forskellen, men det er altid dejligt at skille sig lidt ud.

    Mvh. Jonas

    SvarSlet
  2. Hej Jonas,

    Klingen er en Impuls Spinn 1394. Med hensyn til øjernes betydning, så har jeg fået nogle mere præcise kast. Mine kast er også blevet længere uden at jeg skal bruge flere kræfter, men det skyldes ligeså meget Ole K's tryllerier med opbygningen af stangen, herunder at få tilpasset længde på håndtaget i forhold til stangens længde samt længden på ens arme og udregning og placering af øjerne.



    Hilsen mads

    SvarSlet
  3. Hej Mads
    Har du Ole K kontakt oplysninger ?
    Mvh. Jonas

    SvarSlet