mandag den 1. juli 2013

Der er liv under overfladen

Klik for større billede

Jeg var en tur på klinten i går eftermiddags, mest for at få lidt luft og lidt motion, men også for med egne øjne at konstatere, om det virkelig står så skidt til med livet under vandoverfladen, som det er påstået her på det sidste.

Turen gik fra Højerup Kirke og ca. 1 kilometer mod nord til en position ret nedenfor Stevns Fyr. Jeg medbragte fiskestangen, så der kunne fiskes lidt undervejs, og jeg gjorde således ophold flere gange på turen derud. Nu er det ikke et stræk, hvor man kan vade særlig dybt, og bundforholdene inviterer da heller ikke til det, men stående på ca. en halv meter vand kunne jeg med glæde konstatere et sandt mylder af liv. Der var rejer i et meget stort antal, masser af hundestejler, tanglopper og mysis, og det var på hele strækket, dog med undtagelse af bugten neden for kirken, hvor der er meget dybt og meget lidt bundvegetation.

Billederne herover og herunder er taget på en halv meter vand ret ud for Stevns Fyr - jeg har for fuldstændighedens skyld sat en hvid ring om rejerne, der jo nærmest er gennemsigtige i deres rette element. 
3 hundestejler og 5 rejer på et område, som et almindeligt kompakt kamera med 35 mm sensor kan gengive i nærbillede - det fås vist ikke bedre.

Hundestejle i overfladen mellem tangbuskene

Det var en kort tur på et par timer, men det lykkes mig faktisk, stående på et skred af klippeblokke,  at spotte en havørred på ca. 50 cm, der kun 10 meter fra land listede rundt mellem tangbuskene og mæskede sig med rejer og andet småkravl. Den lod sig naturligvis ikke lokke af en wobler, og en fluefisker med en rejeimitation havde nok haft mere gennemslagskraft, men det var skønt at se.

Vandtemperaturen er på nuværende tidspunkt kun 13 grader, og det er selvsagt en medvirkende årsag til, at fiskene optræder kystnært midt på dagen. Så i disse dage, hvor sommeren endnu ikke har fået rigtigt fat, så er der gode muligheder hvis man opsøger heldet.

Jeg er glad for, at det billede, som nogen forsøger at tegne af en kyst, der ligger død hen ikke er i overensstemmelse med virkeligheden.


4 kommentarer:

  1. Hej Ole,,,
    Kan bekræfte dine observationer. Jeg var ved Højstrup tordsag aften og så masser af pænt store tobis og rejer samt fiskeyngel i den helt lille størrelse. Der var desuden en hel del rimter, der hele tiden passerede mig. Det var nok også dem, som jeg så tage føde på overfladen (fluer) lidt længere ude.

    Hilsen Erik leth

    SvarSlet
  2. Hej Erik..

    Tak - ja, der er masser af liv derude, men man skal være der for at opdage det, og det er nok her problemet opstår for nogle.
    Der er både liv og fisk, og det skal nok blive et godt efterår.

    /Ole

    SvarSlet
  3. Lørdag morgen på Nord Stevns var der også masser af liv, flere stimer tobis, hundestejler, rejer og springende HØ.

    Desværre kun følgere, ingen på krogen.

    Men skøn morgen på kysten. 

    /Christian

    SvarSlet
  4. Hej Ole det samme ved køgesønakke og bøgeskoven masser af tobis stimer samt rejer og div småkravl set den 5/7-13.

    Mvh
    Christoffer

    SvarSlet