torsdag den 9. maj 2013

Stor blankfisk fra Møn


Lasse Andersen fra Brønshøj har sendt mig en fangstrapport fra Møn, hvor han rendte en i en rigtig flot fisk i en størrelse, som man kun sjældent ser:

Efter 7 nulture var der endelig kontakt. Sikken et sus. Fisken huggede helt ude i kastet og efter en fantastisk fight lå fisken sikkert på land. Sådan et øjeblik går fiskeriet op i en højere enhed. I marts og april har jeg været på alle mine yndlingspladser ved kysten på Møn og ved Stevns uden at finde fiskene. Det eneste jeg havde fundet var hornene, som var begyndt at vise sig allerede før sæsonen var i gang for mig. Jeg må indrømme, at jeg var ved at blive en lille smule opgivende.

Denne dag var oddsene ikke store tænkte jeg. Vandet var krystal klart og der var stort set ingen vind. Der var dog noget strøm i vandet og vandtemperaturen lå på ca. 7 grader. Jeg startede tidligt og havde affisket en længere bugt med store sten. Endelig var fiskene der. Først fangede jeg en mindre fisk lige over målet og en meget mager nedgænger på 65 cm., som fik lov at svømme igen. Da jeg kort efter nærmede mig en pynt, hvor jeg aldrig har fisket før, lagde jeg et langt kast ud til et større rev med store sten. Her faldt hugget kraftfuldt. Jeg fisker med forholdsvist let grej og stangen var hårdt presset med det samme. Fisken var vanskelig at styre og tog nogle giftige udløb. Fisken var meget stærk og jeg havde svært ved at få kontrol.

Jeg har gennem tiden tabt flere store fisk i fighten, fordi jeg har lagt for hårdt pres på. Denne gang ville jeg under ingen omstændigheder miste fisken. På et tidspunkt så jeg ryggen og en del af siden på fisken og kunne se, at det var en MEGET STOR FISK. Jeg kunne ikke følge med i forhold til at justere bremsen op og ned, fordi fisken var så aktiv. Jeg fandt på en teknik, hvor jeg satte tommelfingeren på spolen indtil jeg havde kontrol. Derefter kunne jeg fighte fisken til næste voldsomme udløb. Efter noget tid begyndte fisken at svømme på langs af stranden og tilbage igen. Pludselig kilede linen sig fast mellem to store sten og jeg blev nervøs for, om jeg kunne få linen fri. Der skal ikke meget til før fletlinens brudstyrke reduceres, hvis der kommer slitage. Jeg så ingen anden udvej end at vade dybt. Jeg kom godt ud og fik løftet op i linen. Netop da tog fisken et udløb, der gjorde, at linen kom fri at stenene. Kort efter kunne jeg kane fisken på land - en overspringer på 6,3 kg. og 78 cm. Heldet var med mig denne gang.



Havørred
6,3 kg.
78 cm.
Spin.
Agn: Snurrebasse #7 grøn/perlemor
Line sulfix matrix pro 0.14 mm.
Plads: Møn

Med venlig hilsen

Lasse Andersen
Brønshøj


* * *

Tak for rapporten og nogle gode billeder, Lasse, og stort tillykke med den flotte og meget velkonditionerede fisk.
Det er sådan en fisk man drømmer om når man står derude.

1 kommentar:

  1. Hvilken gude fangst, noget vi alle drømmer om.
    Var selv på møn ( nordfeldt) igår, men uden gevinst, så dog flere fisk men havde kun et par små rusk i blinket.
    Tillykke med den flotte fisk.

    SvarSlet