onsdag den 17. april 2013

Status på foråret

Klik for større billede

Så skiftede vejret endelig til noget der kunne ligne forår, og umiddelbart er forventningerne til fiskeriet sat højt fra starten, nok mest fordi den forgangne vinter har været så pokkers lang, og foråret har ladet vente på sig.

De sidste dage har virkelig trukket folk af huse, og overalt på kysten er der godt med lystfiskere, også selv om det er hverdag.
Fiskeriet er dog ikke helt så godt som vejret, og man kan altid gætte på årsagerne. Min egen personlige vurdering er, at både vandtemperatur, lav vandstand og ugunstige strømforhold medvirker til det lidt chanceprægede fiskeri vi har i øjeblikket.

Der er masser af fisk, og de er ganske villige til at afsløre deres tilstedeværelse, både i form af høje spring helt fri af vandet, men også med små diskrete hvirvler i overfladen mens de mæsker sig i den stigende mængde af mindre byttedyr.

Hugperioderne er stadig korte når man har fundet fiskene, og det er heller ikke altid fiskene lader sig lokke til hug, selv om de er indenfor kastehold.

Jeg var på en plads meget tidligt i går, og allerede da jeg lagde første kast med min lille wobler ud i badekarret, huggede en mindre fisk hårdt og kontant. En halv time senere var der adskillige fisk i badekarret, men de var vanskelige at lokke til hug. Til sidst lykkedes det at overliste en blankfisk på 45 cm, men det holdt hårdt.

Efter et pladsskifte - flere timer senere, huggede en fin fisk på 1,2 kilo min OLR Kutling i sort/hvid, og desværre var Siwash-krogen gået gennem det venstre øje, så fisken kom på land og blev aflivet. Som det fremgår af billedet havde fisken også en gammel skade efter at have siddet i et af de mange garn.

Status på foråret er lige nu, at fiskene er der, men der skal arbejdes for dem, og et opsøgende fiskeri er helt essentielt, hvis man vil gøre sig håb om fangst.

Tak for hyggeligt samvær, Ole A. og Jan.

3 kommentarer:

  1. hej Ole
    Tak i lige måde til dig og Jan, der altid er hyggelige og sjove at være sammen med og aldrig fedtede med et godt råd, selv om du undlod at fortælle om min fangst med din dræberwobler :-). Nå ja, det var en undermåler :-( og den lever stadig et godt fiskeliv i Køge Bugt, men jeg er stolt, og hele min familie kender alt til den lille fisk. Knæk og bræk.
    mvh Ole A
    ps. tog du forresten ikke et billede af den ??

    SvarSlet
  2. Hej Ole

    Jeg nåede desværre ikke at tage et billede af fisken - du genudsatte den for hurtigt, eller også var jeg for langsom på udløseren.
    Det glæder os, at du trods alt mærkede noget liv derude i suppen.

    Vi gør det om en anden dag.

    SvarSlet
  3. Hej Rådhede og Andersen

    Også tak her fra for en hyggelig tur. Og tillykke med fangsterne til jer begge ;O)
    Næste gang må der så godt være lidt mere gang i de blanke, end tilfældet var forleden. Men alt i alt en fino tur.

    /Jan

    SvarSlet