lørdag den 24. november 2012

Små blink til vanskelige fisk



Endnu en fangstrapport er tikket ind fra Milivoj, der har haft en vanskelig dag på kysten - det er der nok flere der vil være uenig med ham i, for det lykkedes ham at fange 5 fisk, med den største på 1,8 kilo - blank med løse skæl, naturligvis.
Milivoj beretter, at han virkelig skulle knokle for sine 5 fisk, for de var i det drilske hjørne, og for at få dem i tale måtte Milivoj bruge et lille blink med navnet "Tyksakken", som er et kompakt og meget langtkastende blink med en meget livlig og lokkende gang.

Ophavsmanden til dette blink er Carsten Roland fra Nordsjælland, som lavede blinket for adskillige år siden. Det er et lille kompakt blink, nærmere en pirk, som Carsten og mange fiskere efterfølgende har fanget fisk på gennem tiden. Blinket blev oprindeligt lavet som fastmonteret, men jeg lavede det for nogle år siden i en gennemløbsversion - uden at ændre på den oprindelige form.
Jeg fik senere kontakt til Carsten Roland, der sendte mig et udvalg af sine frembringelser gennem tiden, og det er jo altid sjovt at komme i kontakt med andre "endegrejs entusiaster".

Det originale blink, og gennemløbsversionen kan ses på billedet herover.

Nu begynder den årstid, hvor jeg også går ned i størrelsen på endegrejet, og det er der god mening i, for fiskenes appetit og dermed fødeindtag bliver gradvist mindre i takt med, at vandtemperaturen falder.
Har man lidt småblink og en let stang med et dertil hørende mindre hjul, så kan man få nogle sjove oplevelser med nogle blanke grønlændere i den kommende tid.

Jeg skal i hvert fald have støvet min letspinnestang af og ud med Stevnskølen i 7 grams UL udgaven, og de små kystwoblere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar